søndag 3. februar 2013

Falalalalalalalafel!



Jeg eeeeelsker falafel! Det er en av de tingene jeg kunne levd på resten av livet. Det er så mange måter å lage det på, og man kan spise det på så mange forskjellige måter.
Som burger, i pita, som wraps , med grønn salat, couscoussalat, tzatziki, bare fantasien som setter grenser.
Siden det har vært et par som har spurt om oppskriften, så deler jeg lett min favorittoppskrift.


Ema-inspirerte falafler

Ca. 500 g tørkede kikerter (bløtlegges natten over)
(Det går også an å bruke kikerter på boks. Da bruker jeg 2 bokser)
2 løk
2-3 hvitløksbåter eller 1 stor feddløs hvitløk eller 2 ts knust på glass
2 ts spisskummin
2 ts malte korianderfrø
1 ts chilipulver
2 håndfuller hakket bladpersille eller koriander (det går fint med tørket også, stort sett det jeg bruker)
1 krm bakepulver
Litt griljermel til å regulere konsistensen
1 egg

Dagens utvalgte ingredienser
Så langt kom jeg før kverna s
Finhakk løk og hvitløk og stek mykt og blankt på middels varme.
De bløtlagte ertene skylles godt. Bland kikertene, løken og krydderet i kjøkkenmaskin eller med stavmikser (jeg har ødelagt en stavmisker som ikke tålte påkjenningen). Det skal være sånn passe grovt for din smak.
Bland i egg, mel og urter. Kna godt sammen. Smak evt. til med salt og pepper.

Form små boller eller flate kaker og stek på middels varme til de er fine og gylne, med en deilig stekeskorpe. Jeg pleier å bruke mais- eller solsikkeolje. Jeg syns at de lukter og smaker minst.

En viss Trollunge har allerede vært og forsynt seg

Dette er nok til ca 2-4 personer alt etter hvor stor/småspist man er. Velbekomme!

Skal ta noen bedre bilder neste gang jeg lager, men her hadde jeg kun mobilkamera tilgjengelig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar